7_C_web_clanek

V tomto článku se zaměříme na marketingovou techniku 7C, dle Philipa Kotlera a Garyho Armstronga, která Vám pomůže navrhnout atraktivní a dostatečně zajímavý web, který přiláká lidi k opakované návštěvě.

Technika 7C je poměrně jednoduchá. Spočívá překvapivě v tom, že se držíte 7 zásad. 

Tyto zásady jsou:

  1. Kontext (context) – celková dispozice a design. To znamená, že webová stránka má zkrátka kontext: Souvislé na sebe navzájem navázané prvky, texty, obrázky. Já bych to nazval tak, že web má nějakou strukturu a jednotlivé části webu tam nejsou jen tak někam “hozeny”.
  2. Obsah (content) –  text, obrázky, zvuky, video. Zde se jedná zkrátka o kombinaci stylu interpretace (výkladu, podání) v několika formách.
  3. Společenství, komunita (community) –  Jedná se o způsob, který umožňuje vytváření společenství a komunikaci mezi uživateli.
  4. Přizpůsobení (customization) – schopnost přizpůsobit stránky různým uživatelům nebo možnost individuálního přizpůsobení stránky uživatelem. Zde je z mého pohledu myšleno zejména to, že si tam najde každý, co potřebuje.
  5. Komunikace (communication) –  jak je umožněna komunikace web-uživatel, uživatel-web a obousměrná komunikace.
  6. Propojení (connection) – míra propojení s jinými weby.
  7. Obchod (commerce) – schopnost umožnit obchodní transakce.

*Marketing – Philip Kotler, Gary Armstrong,  vydání 2014.

 

7_C_clanek

Tyto zásady mají za sebou již minimálně 15 let života, ale stále můžeme říct, že jsou na stávající weby aplikovatelné a z mé zkušenosti i funkční. Nyní se podíváme na web jednoho z největších výrobců automobilů v Evropě a tím je Volkswagen. Dáme stranou nějaké skandály s emisemi apod. a podíváme se na to, jak tato firma na svém webu dodržuje zmíněných 7C. Cílem je Vám ukázat, že tyto zásady se využívají i v dnešní době, i když v trochu jiné formě než před 15 lety.

Otevřete si  prosím web: https://www.volkswagen.cz/ a hledejte se mnou.

Kontext (context): Když si web projedete shora dolů, jak na Vás působí?  Má podle Vás nějakou strukturu, kontext? Myslím, že odpověď zní ano.

Obsah (content): Kolik druhů obsahu na webu naleznete? Já mám: text, obrázky, video. Jediné, co nevidím, je zvuk (pokud nepočítám ten ve videu). Takže můžeme říct, že má web několik druhů obsahu? Ano.

Společenství, komunita (community): Když projdete web, najdete způsoby, jak na webu umožňují komunikaci mezi uživateli nebo tvorbu společenství, komunity? Sociální sítě – myslíte, že tam můžete umožnit komunikaci mezi uživateli a tvorbou? Řekl bych, že ano. 

Přizpůsobení (customization):  Když nepočítám mobilní responzivitu, která je také svým způsobem přizpůsobení uživateli (na mobilním zařízení), tak se podívejte na položku, kde nabízí služby:

  • Modely
  • Elektrické vozy
  • Skladové vozy
  • Akční nabídky
  • Financování
  • Testovací jízda

Komu, že se tedy přizpůsobuje web? Hned několika druhům zákazníkům: 

  • Člověku, který chce koupit vůz. 
  • Člověku, který chce elektrický vůz.
  • Lidem, kteří nechtějí vůz, ale chtějí pouze financování.
  • Také fanouškovi Volkswagenu,  který chce vidět nové modely.
  • A v neposlední řadě také stávajícímu uživateli vozu, který hledá například servis, mobilní služby, rady. 

Dalo by se tedy říct, že se web přizpůsobuje různým uživatelům? Za mě opět ano.

Komunikace (communication): Kolik druhů komunikačních kanálů na webu najdete? Schválně si je spočítejte. Já jich našel minimálně 15:

  • Sociální sítě
  • Několik různých telefonních a e-mailových adres.
  • Také formuláře pro zájemce o místo ve firmě. 

Takže myslím, že i komunikaci si můžeme odškrtnout.

Propojení (connection): Odkazuje web na jiné weby? Když se podíváte na položku v patičce, najít prodejce, tak tam odkazují na několik různých subdomén. Což rozhodně můžeme brát jako míru propojení s jinými weby (a dost velkou).

Obchod (commerce): A můžete si na webu i nakoupit? Sice Vás odkazují na nejbližšího prodejce, ale myslím, že auta z e-shopu asi běžně nenakupujete. 🙂 Jinak však ano, můžete.

Prošli jsme si 7C a náš ukázkový příklad, kde jsme si spolu 7C našli.  Řada z těchto zásad se zdá docela běžná, ale když se podíváte na jiné weby (a že je jich opravdu hodně), tak možná mají několik C, ale tak špatně uchopených nebo umístěných, že se jejich potenciál ztrácí do neznáma. Pak nastává například ta otázka – mám web, ale nemám z něj žádné zákazníky. Proč?…

7_C_clanek

U těchto zásad ani tak není důležité mít všechna C, ale mít co nejvíce důvodů, aby se k Vám návštěvníci vraceli, pokud chcete budovat loajální zákazníky. Znám i weby, kde mají sotva polovinu C, ale i tak je tam několik důvodů, aby se lidé vraceli. Bez správně nastaveného marketingu webu moc zákazníků nezískáte a zdaleka nevyužijete potenciál, který Váš web může mít.

Nyní mám pro Vás úkol, pokud máte web. Projděte si ho a schválně si spočítejte kolik C máte na webu Vy. Pokud s tím chcete pomoci, zkuste naší marketingovou analýzu webu zdarma.

Doufám, že Vám článek napověděl, jak marketingově pracovat s webem. Budu rád za názor na článek dole v komentáři (pro pozorné → 5.C). 🙂

Zdroje:

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.