Generační marketing, komu skutečně prodáváte?

generacni_marketing

Možná už jste slyšeli o nějaké generaci X,Y nebo Z. Co to ale ve skutečnosti znamená a jak se to projevuje v marketingu firem? Pojďme se na to podívat. 🙂

Ze začátku si definujeme dané generace. Je jich několik. Probereme si ty nejznámější. Důležité je si uvědomit, že každá z nich má určitou charakteristiku a to, co funguje nebo fungovalo na generaci X, často nefunguje na generaci Y, Z apod.

Kulturně generační rozdíly jsou dány zejména vnějšími vlivy, situacemi, které v daném věku daná skupina prožila. Z čistě logického hlediska. Lidé, kteří se narodili ve válce budou nad nákupem přemýšlet zcela jinak než lidé narození  po 90. letech 21. století. A je dobré znát vnější faktory, které tyto generace ovlivnily nebo ovlivňují, protože díky tomu lépe pochopíte jejich přemýšlení a logicky vzato lépe jim můžete nabídnout své produkty či služby.

generacni_marketing

Takže jaké to máme ty tzv. kulturní generace?

Skvělý článek o tomto tématu vydal Forbes: http://generace.forbes.cz/tabulka/ Dá se z něj tedy krásně vycházet, níže však k daným generacím dám svůj komentář.

Válečná generace 

To jsou lidé, kteří zažili nacisty i komunisty, tedy lidé narození do roku 1945. Řadě z nich je nyní 75 let a více. Už jich mezi námi není tolik, ale stále mají na mladší generace znatelný vliv a jsou předměty spousty vzpomínek na historii, na kterou by možná oni sami raději zapomněli.

Tato generace už je v důchodu. Jsou to lidé, kteří vypráví příběhy, které zažili a dnešní doba je na ně často příliš rychlá, zbrklá a proto tito lidé často nestíhají sledovat veškeré změny, které se za posledních pár let udály. Tato generace je pokorná a váží si toho, co má, jelikož pravděpodobně na vlastní kůži zažila, jak může ze dne na den přijít o všechno. Této generaci už moc neprodáváme, jelikož neexistuje mnoho věcí, co by je skutečně zajímalo. Jsou hrdí na své děti a vnuky. Zažili jedno z nejradikálnějších období i v rámci výchovy, kdy ještě rákoska přes prsty nebyla ublížení na zdraví. Často mají pevnou disciplínu a tu očekávají také od svých potomků. Tato generace není potenciální zákazník, ale můžeme si jich vážit za vše, co dokázali a také často za to, že tu vůbec jsme.

Baby Boomers, generace X

Generace narozená mezi lety 1946 – 1967, tedy nyní ve věku 74 – 53 let. Tato generace je z období normalizace. Zažili také socialismus a tvrdou cenzuru. Tato generace je dle dat, které jsem sesbíral, hodně fixovaná na svou rodinu, na prarodiče i svá vnoučata. Starají se o obě větve. Před revolucí museli pracovat a po revoluci zkoušeli podnikat. Celkově jim chybí uznání i jistoty. Jsou rádi, když s nimi mluvíte s respektem, který si zaslouží a ne vždy ho mají. Zde už se pomalu dostáváme k jedné z našich  potenciálních marketingových skupin. Jsou to lidé, kteří přišli na chuť elektronice, surfují po internetu. Tento ročník naleznete už také na facebooku a v ne úplně malé míře. Dle svého přesvědčení, zkušeností, rádi utrácejí za rodinu, kterou chtějí zabezpečit a postarat se o ní. Z mých zkušeností jsem potkal 3 skupiny této generace. 

  • Jedna, které ujel vlak a v 50 letech se rozhodli, že chtějí budovat podnikaní, nejčastěji MLM marketing. Mimo jiné je to generace, která zažívala první rozpuk právě MLM marketingu. Často však mají problém s časem, jelikož dávají přednost rodině a pak teprve budují podnikání.
  • Druhá skupina chce zabezpečit svou rodinu jak jen to jde, ráda spoří, šetří.
  • Poslední skupinka jsou poměrně úspěšný podnikatelé, kteří si užívají svůj život s rodinou a po 50 o to víc, protože mají za sebou historii a výsledky.

V rámci marketingu je třeba s touto generací správně komunikovat a poznat jejich potřeby a nejlépe potřeby jejich rodiny. Pak si jen připravte správné argumenty, proč mají od Vás koupit a výsledku dosáhnete.

generacni_marketing

Generace Y

Takzvané Husákovy děti z roku 1968 – 1982 (52 – 38 let nyní), ale také tzv. Miléniálové, tedy děti narozené 1983 – 1997 (37 – 23).  Vezmete si to postupně.

Husákovy děti

Co se týče Husákových dětí. Jak už jsem říkal, generace z roku 1968 – 1982 (52 – 38 let nyní). Už podle názvu zažili socialismus, ale zároveň zlaté 80′ tedy svobodná léta, kde řada předchozích omezení byla rušena. Jsou to nesmírně pracovití lidé, kteří touží po vlastním životě, bydlení. Už se řadí částečně do internetové generace a umí se v dnešní době pěkně orientovat. Dokážou být také nesmírně vybíraví a nerozhodní. Rádi hledají příležitosti, kde mohou rychle zbohatnou, vybudovat business, a pak si zkrátka užívat života. Zde z vlastní zkušenosti znám opět 3 typy Husákových dětí. 

  • První jsou podnikatelé, velmi často v oblasti MLM, kteří jsou nesmírně pracovití a opravdu svých cílů dosahují. Často se nachází v online kurzech, stahují e-booky apod.
  • Pak je tu druhá skupina, která by nejraději měla vše zdarma a bez práce a má problém i s pracovní morálkou, protože si zkrátka chce užívat života ještě dřív, než na to má. Pokud máte nespokojené lidi ve svých kurzech, kteří nedosáhnou výsledků, které jim naslibujete, je to právě tato generace, která se velmi ráda podělí o svou negativní zkušenost se svým okolím. Proto doporučuji s nimi pracovat tak trochu v rukavičkách a neslibovat, co nemůžete splnit.
  • Třetí skupina, která sem také patří, a ne vždy v malé míře, jsou lidé, kteří jsou přesvědčeni, že ví všechno nejlépe a nikdo není kompetentní jim radit. Což jim nemůžeme brát za zlé, protože jsou to děti předchozí generace. Takže od malička jsou ujišťováni v tom, že jsou nejlepší. Nesmíme se tedy divit, že to pak převezmou za své.

Zde je v rámci marketingu několik proměnných, které je třeba brát v úvahu.Tak nebo tak, všechny je často spojuje vize vlastního bohatého života, který si často jsou schopni i vypracovat.

Miléniálové

Zde se nám už karty poměrně míchají. A některé nešvary Husákových dětí se u této generace projevují o to víc. Já sám do této generace patřím. Jsou to lidé narození 1983 – 1997 (tedy 37 – 23 let)

Dle výše zmíněného odkazu na Forbes a z řady dalších zdrojů vyplývá, že to jsou lidé, kteří milují svobodu, jelikož nezažili prakticky žádné omezení jejich možností a potenciálu, takže si rádi užívají života, a proto si i vydělávají.

Dle mého pohledu jsou to zkrátka děti svých rodičů. Tam kde předchozí generace neměla lásku, jim jí dávali dvojnásob. Opět znám 2 asi největší skupiny Miléniálů.

  • Lidé, kteří jsou po svých rodičích nesmírně pracovití a odhodlaní dosahovat vysokých cílů a skutečně je dosahují. Jsou schopni pracovat naplno od nevidím do nevidím, aby si potom mohli užívat. Jsou velmi důvěřiví novým příležitostem a nesmírně soběstační.
  • Pak jsou tu lidé, které jejich rodiče ujišťovali o tom, že jsou ti nejlepší ze všech a vše, co oni neměli, jim často dopřejí. Takže těmto lidem pak chybí trošku pokory a jsou rádi, když jim vše a všichni padají k nohám. A často je s nimi těžké vyjít. Také si velmi rádi užívají, často však na prvním místě. Nejvíce věří sami sobě.

A jak na ně v marketingu? U první skupiny zabodujete tím, jak si mohou vybudovat své podnikání, najdete i v různých MLM. Rádi se učí, vzdělávají a pracují na sobě. Nemají rádi omezování jejich potenciálu. A na druhou skupinku více platí – užívej si života a každého dne. Takže zde určitě zabodujete se sortimentem služeb a produktů z oblasti zážitků, cestování apod. 

Technologický pokrok, internet, mobily apod. mají většinu svého života Miléniálové po ruce, tak nepohrdnou ani různými aplikacemi. Novou elektronikou apod.

Pokud je některá z uvedených generací, která využívá naplno svůj potenciál, tak to jsou Miléniálové. Jelikož je to první generace, která, jak jsem říkal, nebyla příliš omezována a má miliony možností.

Skupin je samozřejmě mnohem více a jsou závislé na mnoha faktorech, ať už osobnostních, rodinných, geografických, demografických apod. Ovšem výše popsány dvě skupinky potkáte nejčastěji. A jdeme do finále. 

Generace Z

Neboli také digitální generace. Jsou to všichni narození po roce 1998. (Tedy současně od 22 let níže). Většina z nich teprve začíná pracovat a poznávat život. Tato generace je zcela odlišná od všech předchozích. S mobilem, internetem a vším, co máme dneska kolem sebe, se setkaly už téměř v kolébce. Je to generace, která chce mít svůj styl, nejvíce si hledá své vzory a až 70% má své vzory nebo se ztotožňuje z youtubery, kteří jsou často jen o trochu starší než oni. Této generaci, dle mnohých lidí, chybí pokora a odhodlání dosáhnout svého. K práci se často také nemají a velmi rádi dají přednost všemu jinému. Což se není čemu divit vzhledem k jejich věku a možnostem. Samozřejmě jsou mezi nimi i děti, které jednou budou velmi úspěšné a odhodlané a v tuhle chvíli se třeba jen hledají nebo už na tom pracují.

Co se marketingu týče jsou to konzumenti dobré hudby, oblečení, dobrého jídla, her, elektroniky, aplikací. Z mé zkušenosti cokoliv, co jim pomůže utvořit svůj osobitý styl nebo naopak, co je součást stylu těch, ke kterým vzhlíží. Bohužel to nejsou často jejich rodiče. Pokud je nějaká generace náchylná na šikanu, kybernetickou šikanu, sebepoškozování apod., tak je to generace Z. Je pro ně nesmírně důležité, aby je někdo správně nasměroval, i když o tom třeba sami neví nebo o tom nemluví.

Na internetu vzhledem k jejich věku moc nenakupují. Rádi tam však tráví svůj čas na sítích všeho druhu. Jakmile však tyto děti budou starší, řeknem za 4 – 5 let, myslím, že se situace změní. Už jen proto, že to už nebudou tak úplně děti, jako nyní.

Tak a jsme na konci. Důvodem, proč jsem otevřel toto téma a proč jsem vybral pojem generační marketing, je poukázání na to, jak je důležité znát toho, komu prodáváte.

Ano, setkáte se s názory, že není třeba znát příliš svou cílovou skupinu, že se mění, že je tam spousta faktorů, které ji ovlivňují. Ovšem z mé zkušenosti, čím lépe jí znám, tím lépe jí nabídnu, co opravdu potřebuje a hledá.

Toto není odborný článek, toto je můj pohled na generace dnešního světa rozšířen o mé zkušenosti z práce s nimi, s cílem poukázat na možnosti, které díky těmto informacím můžete mít. Doufám, že Vám tento článek byl přínosem a budu rád za Váš názor do komentáře níže.

generacni_marketing

Nakonec mám pro Vás výzvu. Nyní už nejspíš víte jaké máme kulturní generace. Jaké z těch to generaci nejvíc vyhovuje Váš produkt či služba? Zkuste si udělat malou analýzu svých produktů a služeb a podívat se na to, komu opravdu prodáváte. Využíváte naplno svůj potenciál?

P.S. Už znáte mou analýzu marketingu zdarma? Neznáte svou cílovou skupinu? Zjistíme to zdarma.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.