Marketingové konzultace tel: +420 603 922 253, e-mail: info@development4project.cz

Mýtus 1 – Reklama mi nefunguje (jak opravdu vyhodnotit (ne)efektivitu marketingu)

Připravil jsem pro vás sérii aplikačních článků k vašemu marketingu zdarma. Postupně vám tedy ukážu marketing z jiného úhlu pohledu a vyvrátím pár zavedených mýtů. Budu vycházet převážně z vlastních zkušeností, výsledků a také nějakého toho studijního materiálu, který jsem za léta svého vzdělávání potkal.

Cílem není vám ukázat, kdo je špatný nebo dobrý markeťák, protože každý učí to, co umí. Ani vám nemohu říct, jaká marketingová technika funguje a jaká zase ne. 

Pokud patříte mezi ty, kteří mají pocit, že jim reklama na produkty či služby nefunguje, tak máte nejspíš pravdu. Mýtus 1

K tomuto pocitu dojdete nejčastěji v případě, kdy efektivitu hodnotíte přes jeden zdroj dat – může to být počet získaných e-mailů, stažených e-booků, pdf, málo prokliků z reklamy nebo třeba žádný prodej ze spuštěné reklamy, ať je jakéhokoliv druhu….

A zde je už druhá chyba, kterou jste udělali. 

Ptáte se, co byla ta první? Neměli jste definováno, kde všude efektivitu budete vyhodnocovat a ani nemáte aktivní potřebné nástroje pro vyhodnocení daných dat. (Žádný strach, já to taky nevěděl.) Je to o zkušenostech a specifických znalostech.

V konečném důsledků tedy sledujete nejspíš v běžící reklamě například počet prodaných kurzů či počet získaných e-mailů a jakmile žádný prodej není nebo je jich málo, máte logicky pocit že to nefunguje. Ještě, aby ne.

Případová studie:

Jednou jsem takhle pracovat s firmou, která měla průmyslové produkty a tvořili jsme mnoho různých kampaní, cílili jsme na vyplněné formuláře na webu a i přesto, že do placených reklam šlo poměrně hodně peněz, byly skvělé ceny za prokliky a byl funkční web, kupodivu vyplněných formulářů bylo minimum. 

Nasadil jsem tedy aplikaci HotJar pro sledování pohybu zákazníka na webu. Poupravil jsem metriky Google Analytics a nastavil cíle. Použila se i aplikace Leady pro sledování konkrétních firem, které se na webu pohybují. Připravil jsem taky konverzní kódy v Google Ads a Facebooku z nastavených reklam. Tato data jsem vyhodnocoval 2 měsíce v kuse, vždy v určitém týdenním intervalu, zabralo mi to cca 17 hodin čistého času za 2 měsíce. A víte, co jsem díky tomu zjistil? 

Kromě toho, že jsem odhalil přes 15 chyb na webu různého charakteru, díky kterým lidé odcházeli nebo se ani k formuláři nedostali, tak jsem také zjistil, že i když vyplněných formulářů bylo zhruba 20 (za měsíc) s rozpočtem do reklam bezmála 20.000 Kč (za měsíc). Formulářu jak jsem psal minimum, ale u části interakcí poslední stránka, kterou daný uživatel na webu navštívil (z placené reklamy) byla kontakt a takových uživatelů bylo za ty 2 měsíce 210! A už nyní vím, že řada z těchto uživatelů nakoupila přes obchodníka, ale tím, že to nikdo ve firmě neevidoval, tak byl stále pocit, že reklama nefunguje. A jako bonus jsme díky tomu už po prvním dnu sbírání dat zjistili, že nám na několika odděleních tak trochu stojí velmi důležitá komunikace směrem k zákazníkovi, ze strany našeho pracovníka…

Jak vyhodnotit neefektivitu marketingu - reklama mi nefunguje

Co z toho plyne? To, že máte pocit, že reklama nefunguje, je z mé zkušenosti nejčastěji způsobeno jen nesprávným nebo nedostatečných vyhodnocováním dat. 

Tohle je však pouze jedna z příčin “nefungující” reklamy. A pro správné fungování marketingu to ještě nestačí. O tom v dalších dílech. 

Otázka, kterou si nejspíš kladete, je tedy: “Jak v marketingu správně vyhodnocovat data?”.

To je velmi individuální a liší se dle oboru, služby, produktu, cílovky atd.. Tedy nemohu dát ultimátní návod (to by bylo koneckonců na celou knihu a ani by to nefungovalo). Sledujte však další díly ze série článků nebo mi zkrátka napište a podíváme se na to společně.

Na závěr

Ve skutečnosti tomuto vyhodnocování předcházela řada dalších akcí, díky kterým jsme k vyhodnocení dospěli. O tom však v jednom z dalších dílů, ve kterém se podíváme na to, že marketing je zkrátka podvod. Předtím se však podíváme na přežitý marketingový mix

V seriálu se podíváme na témata:

  1. Mýtus 0: Vítejte v době informační;
  2. Mýtus 1: Reklama mi nefunguje;
  3. Mýtus 2: Marketingový MIX je přežitek;
  4. Mýtus 3: Marketing je zkrátka podvod;
  5. Mýtus 4: Marketing jako nástroj moci a manipulace;
  6. Mýtus 5: Marketing nepostavíme za den;
  7. Mýtus 6: Kvalitní produkt/služba se prodává sama;
  8. Mýtus 7: Komu prodáváte aneb mrtvé duše marketingu;
  9. Mýtus 8: Vy jako váš zákazník – přímou cestou do záhuby;
  10. Mýtus 9: Neprodávejte, předávejte a to pořád;
  11. Mýtus 10: Neznalost zákazníka neomlouvá;
  12. Mýtus 11: Produkt nebo služba, a proč ani jedno neprodáte;
  13. Mýtus 12: Za noc milionářem;
  14. Mýtus 13: Marketing na tělo;
  15. Mýtus 14: ???

Zaujal Vás tento díl? Máte potřebu mi sdělit svůj názor? Jsem tomu otevřen. Můžete klidně do komentáře.

P.S. Pokud řešíte otázku, jak správně vyhodnocovat Vaše marketingová data. Neváhejte mě kontaktovat.

Přesunout se na začátek